Тупчієнко Станіслав
Буцик Антоніна
Кошельнюк Катерина
Омельченко Варвара
Щербова Анастасія
Трощинськa Анастасія
- 4-08-2015, 16:12
- 7 404
- 0
ЯКІСТЬ СИСТЕМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЗАКЛАДУ
Система виховної роботи Добровеличківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів спрямована на реалізацію основних завдань Концепції національного виховання, яка робить особливий акцент на формуванні й розвитку соціально зрілої, творчої особистості, громадянина України; створенні умов, які сприяють саморозвитку дитини через роботу органів учнівського самоврядування. Ця система регламентується нормативно-правовими документами МОН України, обласного департаменту освіти і науки, державною Програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України». Для досягнення успіху у виховній роботі на початку навчального року чітко визначили науково-методичну проблему та мету виховної роботи. Відтак з’ясували принципи, зміст виховання. Всі класні керівники та вихователі ГПД склали плани виховної роботи в класному колективі та групі на навчальний рік.
Протягом 2013/2014 н.р. педагогічний колектив працював над розв’язанням науково-методичної проблеми «Виховання активної самостійної особистості, свідомого патріота, громадянина України, соціально компетентного в нових умовах життя».
Мета виховної роботи Добровеличківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів – виховання високоосвіченої, соціально активної й національно свідомої особистості, якій притаманні глибока громадянська відповідальність, високі духовні цінності, патріотичні почуття, яка є носієм кращих досягнень національної та світової культури, здатна до самоосвіти і самовдосконалення.
Виховна робота навчального закладу здійснювалась відповідно до розробленої моделі виховної системи, головними завданнями якої є:
- ознайомити всіх учасників навчально-виховного процесу з нормативно-правовими документами щодо виховної роботи навчального закладу;
- організувати «трикутник партнерства» - «учителі – батьки – учні»;
- узгодити діяльність батьківської ради, ради навчального закладу, класних батьківських комітетів, психологічної служби, шкільного парламенту, ради з профілактики правопорушень;
- залучати дітей до різних форм творчої діяльності;
- формувати морально-духовну, соціально компетентну особистість, яка успішно самореалізується в соціумі;
- створити ефективну систему виховної діяльності класних керівників та вихователів ГПД;
- спрямувати роботу вчителів-предметників на реалізацію виховного потенціалу уроку.
Виховна робота нашої школи спрямована на:
- удосконалення й подальший розвиток виховного простору для розвитку особистості;
- змістовне наповнення процесу формування духовності;
- виховання толерантності, формування в дітей самоповаги, уміння самовиражатися;
- активізацію роботи з батьками;
- реалізацію завдань превентивного виховання;
- упровадження норм здорового способу життя, формування культури здоров’я;
- вироблення власного стилю навчального закладу;
- моніторинг якості виховної роботи;
- підготовку компетентного, конкурентоспроможного випускника.
Класним керівникам та вихователям ГПД надавалася методична допомога у плануванні виховної роботи класу, групи. Класні керівники і вихователі отримали річний план виховної роботи школи на 2013/2014 н.р. У планах виховної роботи класу (групи) зазначалися:
- психолого-педагогічна характеристика класу (групи);
- соціальний паспорт;
- перспективний план і тема, над якою працював класний колектив;
- звіт про виконану виховну роботу за минулий навчальний рік;
- пріоритетні напрями роботи класного колективу на наступний навчальний рік;
- відомості про учнівське самоврядування;
- відомості про залучення учнів у гуртках.
Плани виховної роботи класних керівників та вихователів ГПД у цілому відповідали висунутим вимогам:
- прописана методична тема школи, класу;
- зазначені основні завдання у навчально-виховному процесі класу (групи) на 2013/2014 н. р.;
- визначено зміст виховання як ціннісне ставлення до суспільства і держави; до людей, природи, мистецтва, праці, до себе.
Відвідування учнями школи систематично перебувало на контролі в адміністрації закладу.
Виховна робота в школі-інтернаті здійснювалась відповідно до таких напрямків:
- громадянське виховання;
- морально-естетичне виховання;
- естетичне виховання;
- патріотичне виховання;
- трудове виховання;
- родинно-сімейне виховання;
- екологічне виховання.
У нашій школі культивувалося усвідомлення особистістю своїх прав, свобод, обов’язків, шанобливе ставлення до законів, державної символіки, Конституції України, державної мови. В учнів виховували визнання пріоритету прав людини, повагу до свободи, демократії, прищеплювали повагу у ставленні до громадян України, державних установ, органів влади.
В учнів формували здатність пізнавати себе як члена сім’ї, родини, учнівського колективу, виховували любов до рідного краю, природи.
Педагогічні працівники Добровеличківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів плекали культуру рідної мови на власному прикладі, формували повагу до народних традицій. Разом з почуттям любові до свого народу, України культивували повагу до інших народів, їхніх прав та свобод. Цьому свідчить традиційне проведення Свята рідної мови у початкових класах, фольклорне КВК для учнів 5-9 класів, різноманітних подорожей країнами Європи, проведення Єврофесту «Зоряне сяйво країн Європи».
Працює учнівський парламент. Затверджено статут шкільної країни «Дивограй». Діють такі комісії: «Навчання і творчості», «Дозвілля і культури», «Дисципліни і порядку», «Суспільно корисних і добрих справ», «Спорту і туризму», «Преси та інформації». Це дає змогу виробити почуття відповідальності серед учнів, зробити навчально-виховний процес демократичним.
Восени демократичним шляхом пройшли вибори президента шкільної країни «Дивограй», ним стала Русіна Тетяна. В учнівських колективах також було створене класне самоврядування як продовження роботи шкільної країни. Тобто кожен клас має свою структуру, девіз, речівку, головні завдання і мету виховання.
Педагогічний колектив спрямовував свої зусилля на плекання моральної активності учня. В учнів виховували такі моральні риси, як відповідальність, чесність, працелюбність, справедливість, гідність, милосердя, толерантність.
Вихованці нашої школи проявляли свої найкращі риси – терпимість, доброзичливість, готовність допомогти іншим, обов’язковість, добросовісність, ввічливість, тактовність, уміння співпрацювати, просити пробачення, протистояти несправедливості, жорстокості. Показником моральної вихованості учнів стали єдність моральної свідомості та поведінки, слова і діла, активна життєва позиція. Так, за ініціативи учнівського парламенту в школі був проведений благодійний ярмарок. Виручені кошти були направлені на лікування п’ятирічному онкохворому хлопчику Максиму Горбатюку.
Вихованці початкових класів оволоділи елементарними уміннями та навичками підтримки та збереження міжособистісної злагоди, запобігання та мирного розв’язання конфліктів; здатністю враховувати погляди інших.
В учнів 5-8 класів плекали такі моральні цінності, як дружба з однолітками, соціальні мотиви поведінки, критичне ставлення до самого себе та інших людей. Водночас педагогічний колектив сприяв розвитку сфери соціального спілкування учнів, засвоєнню ними суспільних цінностей.
До учнів старшої школи пред’являли вимоги щодо виконання ними більшої кількості соціальних ролей, підвищеної відповідальності за власні дії та вчинки. У них активно формували мотиви самовизначення, уміння дотримуватися поставленої мети. Важливого значення надавали самостійним формам діяльності учнів, через які формується суспільна активність.
Поважне ставлення до різних видів мистецтва, а також його представників класні керівники і вихователі плекали у процесі естетичного виховання.
Вихованці школи оволодівали системою елементарних мистецьких знань, адекватного сприйняття художніх творів. Вони виявляли здатність розуміти твори мистецтва, прагнули проявити творчість у мистецькій сфері. Систематично відвідували виставки народних умільців при Добровеличківському краєзнавчому музеї.
Вихователі у вільний від навчання час проводили заняття за інтересами, де навчали вихованців різних видів декоративно-ужиткового мистецтва: «Канзаші», «Квілінг», «Топіарія», «Гранмуліно», «Вироби з гофротрубочок», «Об’ємні вироби з шкіри». Роботи вихованців були представлені на Всеукраїнському благодійному ярмарку Handmade, присвячені Різдву та Великодню, Всеукраїнському фестивалі дитячої творчості Святий Миколай, обласному конкурсі «Український сувенір», де отримали два других і третє місця, представляли виставку робіт до Дня позашкільника (м. Кіровоград).
Класні керівники і вихователі спрямовували свою діяльність на розвиток у кожного учня широкого спектра почуттів, на те, щоб кожен вихованець нашої школи розумів та виражав би власне ставлення до мистецтва, сприймав об’єкти довкілля як естетичну цінність. Ерудиція учнів у галузі мистецтва проявилася в оволодінні ними системою елементарних мистецьких знань, понять, термінів, сприйнятті художніх творів, творчості. Педагогічний колектив, послуговуючись мистецтвом, як основним чинником естетичного виховання, у своїй діяльності враховував вікові особливості учнів:
- відкритість учнів початкової школи до сприйняття художніх творів, налаштованість на виконання творчих завдань, емоційність;
- зосередженість вихованців основної ланки на власному внутрішньому світі, використання мистецтва як засобу духовного становлення, що починається почуттєвим сприйманням і завершується осмисленням естетичних дій;
- свідоме ставлення учнів старшої школи до того факту, що мистецтво безпосередньо пов’язане з життям народу та його культурою.
Цьому свідчить діюча виставка в початковій школі робіт вихованців гуртка «Рукотворці» (керівник гуртка Тупчієнко Л.В.), а також виставка робіт вихованців 1 класу «Ми - маленькі українці» (класний керівник Грон І.А.) у районному краєзнавчому музеї, галерея дитячих робіт до різноманітних свят: Святий Миколай, День Української Армії та День Захисника Вітчизни, до Дня матері, малюнки, присвячені творчості Шевченка та інші. В учнів виховували власний погляд на світ, здатність радіти за інших як ознаку духовної зрілості.
Традиційним стало проведення фестивалю творчих проектів «Все починається з малого», де найкращими визнано проекти учнів 3 класу «Театр – дзеркало душі» (класний керівник Щербова Н.М.), проект декоративно-ужиткового мистецтва «Канзаші» (вихователь Бабчук В.П.), учнів 6 класу «Світ журналістики. School times» (класний керівник Виштикайло І.В.), вихованців 6 групи «Рукоділля із квілінгу: крок за кроком» (вихователь Федоренко Г.В.) та звітного концерту «Подаруй тепло свого серця».
Одним із аспектів національного й патріотичного виховання є прищеплення вихованцям гордості за свою Батьківщину, своє селище, любов до рідного краю, його традицій. У фойє закладу є куточок державної символіки. Такі ж куточки обладнано у кожному навчальному кабінеті. Учителі початкових класів приділяють цьому напрямку виховання особливу увагу при плануванні роботи з класними колективами.
Традиційно до Дня писемності, який відмічаємо 9 листопада, проходить ряд заходів: загальношкільна лінійка «З історії слов’янської писемності», фольклорний КВК, випуск літературної газети, Свято рідної мови у початкових класах.
Цікаво і змістовно пройшли Шевченківські дні: літературно-музична композиція «Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди...», яку підготували і провели вчителі української мови Шевченко Л.І. та Чорноусько Н.М. Проведено конкурс на кращу літературну газету, присвячену 200-річчю від дня народження Т.Г.Шевченка «Ми тебе не забудемо, Тарасе», презентація учнівських проектів «Шевченкіана у різних видах мистецтва».
З метою забезпечення патріотичного виховання і практичної підготовки до захисту незалежної Батьківщини, військової служби в Збройних Силах України, формування психологічних і морально-вольових якостей (стійкості, мужності, готовності до подвигу, самопожертві), особистісних поглядів на сучасні події було проведено свято «Козацькому роду нема переводу» (педагог-організатор Дромашко Л.І. та вчитель фізкультури Павленко О.О.), до Дня Перемоги взяли участь в урочистих мітингах із запрошенням ветеранів.
Важливого значення педагогічний колектив надавав формуванню у вихованців розуміння значущості праці як джерела саморозвитку і самовдосконалення.
У вихованців розвивали ставлення до праці як однієї з важливих життєвих потреб, виховували працьовитість, відповідальність, охайність, бережливість, уміння раціонально розподіляти робочий час, відчувати задоволення від виконаної роботи.
Як результат трудового виховання під час проведення трудового десанту «У нашому двірку, як у вінку» вихованці проявляли ініціативність, активність, уміння долати труднощі, ретельність та сумлінність у виконанні доручень.
Проводилося чергування учнів по школі та в класах. Постійно діяли трудові десанти з прибирання закріплених територій, догляд за закріпленими клумбами. Учні були залучені до участі в акції «Живи, книго!», місячника «За чисте довкілля».
Протягом навчального року проводилася профорієнтаційна робота. З метою професійної орієнтації вихованці школи-інтернату в листопаді місяці взяли участь у ярмарку професій, в рамках якого організовано зустріч з представниками районного та обласного центрів зайнятості населення, професійних ліцеїв. В шкільній бібліотеці оформлено виставку «Все про професії».
Учні початкової ланки виявляли також позитивне ставлення до праці, розуміли важливість праці для них і суспільства. Класоводи ознайомили їх із сучасним світом професій, правил безпеки під час виконання трудових завдань. У вихованців 5-9 класів формували розуміння правильного вибору професії, уявлення про сучасний ринок праці. В школі встановлено термінал, який постійно оновлюється, де учні вчаться знаходити необхідну інформацію про професії.
Трудове виховання 9-11 класів здійснювалося шляхом формування в них готовності до свідомого професійного самовизначення. Учні проявляли достатній рівень морально-психологічної підготовки до майбутньої професійної діяльності. Працювали гуртки від обласних та районного центрів дитячо-юнацької творчості: туристичний, краєзнавчо-туристичний, гурток «Рукотворці», євроклуб «СКІФ», вокальний, хореографічний, комп’ютерний, технічного дизайну, квітникарів, «Юні друзі природи», театральний, де учні мали змогу виявити і розкрити свої здібності.
В школі працювали також предметні гуртки: «Чомучки», «Першоцвіт», «Квадрат», «Флора», «Квант», «Пурпурові вітрила», «Дитячі руки не знають втоми», «Світ моєї мрії».
Починаючи з початкових класів входить в традицію проводити свята, запрошуючи батьків. Цікаво пройшло свято «Святий Миколай у гості завітав». У рамках Тижня «Моя родина – історії краплина» пройшли конкурси малюнків «Берегиня» та конкурс на кращий вірш, оповідання, казку «Все починається з родини». Усе це сприяло відновленню родинних традицій, згуртуванню колективу.
Педагогічний колектив школи-інтернату формував у вихованців ціннісне ставлення до природи, зокрема:
- усвідомлення важливості значення природи та її збереження;
- почуття особистої причетності до відповідальності за багатства природи;
- здатність гармонійно співіснувати з природою;
- критичне оцінювання споживацького ставлення до природи;
- уміння протистояти недбалому ставленню;
- активну участь у заходах з охорони природи;
- проявлення ініціативи щодо захисту об’єктів природи;
- екологічну освіту.
Так, вихованці нашої школи розчищали джерела, мандрували екологічною стежиною, змальовували живописні куточки рідної природи, вивчали флору і фауну рідного краю. Вчителі та вихователі ГПД формували екологічну культуру у своїх вихованців. Все це відбувалося з врахуванням вікових особливостей учнів.
Правове виховання наших вихованців реалізується через тижні правової освіти, які проводяться двічі на рік. В рамках Тижнів було проведено бесіди, години спілкування «Право – мистецтво добра і справедливості», «Азбука прав дитини», правознавче казино, «Мозаїка законів». В бібліотеці постійно діє виставка літератури «Підліток. Право. Закон». До участі у заходах були залучені учні початкової школи, яким старшокласники розповіли про їх права та обов’язки.
В школі діє Рада профілактики, яка координує роботу з вихованцями девіантної поведінки. Класними керівниками та вихователями щомісяця проводились виховні години на правову тематику. Систематично проводилася роз’яснювальна робота психологом школи Бабич К.К. та соціальним педагогом Височанською О.С з учнями щодо профілактики правопорушень серед неповнолітніх. Такі вихованці залучалися до участі у гуртках.
Засвоєнню правових знань сприяв перегляд відеофільмів «Станція призначення – життя», «Другий шанс» та інші. Також було проведено загальношкільні заходи до Дня порозуміння з ВІЛ-інфікованими: виступ агітбригади «Зупинимо СНІД, поки він не зупинив нас», випуск газети «За здоровий спосіб життя», вікторина «Що я знаю про здоровий спосіб життя».
Соціальний педагог Височанська О.С. провела обстеження вихованців, які опинилися в складних життєвих умовах, провела з ними корекційно-роз’яснювальну роботу щодо виявлення та зниження рівня тривожності та страху з елементами арт-терапії «Намалюй свій страх», тест «Здатність учня знаходити порозуміння з оточуючими» (за методикою В.Макленні), профілактику агресивної поведінки «Я хочу змінитись» та інші.
Закон України «Про загальну середню освіту» наголошує на важливості виховання свідомого ставлення учнів до свого здоров’я і здоров’я інших, формування засад і гігієнічних навичок здорового способу життя, збереження й зміцнення їх фізичного й психічного здоров’я. Тому весь педагогічний колектив розвиває у вихованців активну мотивацію до збереження й зміцнення здоров’я, фізичного, соціального й духовного самовдосконалення, виховує прагнення до здоров’я як до важливої життєвої цінності. Вчителі початкових класів відводять час на уроках для проведення релаксаційних хвилин, гімнастичних вправ для м’язів ока, рук, хребта, прогулянок на свіжому повітрі. Вчителі та вихователі старшої школи забезпечують проблемне виховання, ставлячи школяра в ситуацію вибору, оцінювання, активного засвоєння рольових моделей поведінки. Це проведення диспутів «ВІЛ/СНІД. Ти повинен це знати!», «Ні – наркотикам!», вікторини «Що я знаю про здоровий спосіб життя», проекти «Погляд учня» та ін.
Також формування навичок здорового способу життя здійснювалося через санітарно-просвітницьку роботу, дотримання режиму закладу, проведення загальношкільних акцій та заходів. Проводилися тренінги за програмою «Рівний-рівному», «Навчання на засадах здорового способу життя» (психолог Бабич К.К. та соціальний педагог Височанська О.С.). Психологічною службою школи надавалися консультації та практична допомога всім учасникам навчально-виховного процессу, а також батькам. Так, психологом Бабич К.К. та соціальним педагогом Височанською О.С. підготовлено виступи та поради для батьків на загальношкільних батьківських зборах щодо подолання агресивної поведінки вихованців, попередження випадків суїциду та правопорушень.
Протягом навчального року проведені Тиждень знань Правил Дорожнього руху на тему «Дорожня грамота!» (вересень), Тиждень знань Пожежної безпеки на тему «З вогнем не жартуй!» (листопад), Тиждень сприяння здорового способу життя та безпеки життєдіяльності на тему «Бережи здоров’я змолоду!» (лютий), Тиждень безпеки життєдіяльності на тему «Майбутнє планети – в наших руках» (квітень). Видано накази, в яких проаналізовано стан проведення вищезазначених Тижнів. Протягом навчального року наші вихованці брали участь у районних та обласних спортивних заходах, мають призові місця.
Систематична робота проводиться щодо попередження дитячого травматизму: викладається курс «Основи здоров’я» (1-9 кл.), «Школа проти СНІДу» та «Захисти себе від ВІЛ» (10-11 кл.), проводяться інструктажі з БЖД. Вчителям і вихователям слід розуміти важливість дотримання правил техніки безпеки учнями під час перерв, де поведінка дітей контролюється не так, як належить.
Дирекцією школи щорічно глибоко аналізуються матеріали медичного огляду учнів, ведуться паспорти здоров’я. Учні нашої школи мають збалансоване, повноцінне, калорійне харчування, круглий рік проводиться вітамінізація. Контроль за раціональним харчуванням здійснюється дієтсестрою Семенютою Г.А. Слід відмітити недостатню роботу в цьому плані класних керівників і вчителів-предметників, які водять дітей на обід до шкільної їдальні. Не контролюється миття рук перед вживанням їжі, а також важливість повноцінного харчування, тобто з’їдання вихованцями всіх страв, винесення фруктів за межі їдальні.
Протягом 2013/2014 навчального року проводилася робота з батьками:
- 1 раз на чверть проходили загальношкільні батьківські збори;
- підтримується зв'язок з батьками за допомогою щоденників;
- класні керівники планували і проводили тематичні батьківські збори. Батьки й учителі намагалися стати партнерами, активними співучасниками творчого процесу виховання учнів.
Тож, спільними завданнями школи й батьків є:
- пропаганда педагогічних знань, що зумовлять підвищення педагогічної грамотності батьків;
- допомога батькам в оволодінні системою вмінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома;
- впровадження форм роботи з сім'єю, які сприятимуть гуманізації взаємовідносин «педагоги - батьки - учні».
Результатом творчої роботи з вихованцями школи-інтернату стала успішна участь у районних, обласних, всеукраїнських конкурсах, акціях, підготовка до яких дозволяє збагачувати особистість вихованця цінним соціальним досвідом, дає можливість кожному проявити кращі людські здібності, рости морально і духовно.
Протягом року за планом роботи школи-інтернату вихователями та класними керівниками були проведені відкриті виховні заходи з використанням активних форм роботи та комп’ютерної техніки.
В ході взаємовідвідування виховних занять, при організації відкритих заходів педагоги-виховники вчилися аналізувати свою роботу, правильно оцінювати її результати.
Пріоритетні завдання виховної роботи в 2014/ 2015 навчальному році
- Ознайомити всіх учасників навчально-виховного процесу з нормативно-правовими документами щодо виховної роботи навчального закладу.
- Організувати «трикутник партнерства» - «учителі – батьки – учні».
- Узгодити діяльність батьківської ради, ради навчального закладу, класних батьківських комітетів, психологічної служби, шкільного парламенту, ради з профілактики правопорушень.
- Залучати дітей до різних форм творчої діяльності.
- Формувати морально-духовну, соціально компетентну особистість, яка успішно самореалізується в соціумі.
- Створити ефективну систему виховної діяльності класних керівників та вихователів.
- Спрямувати роботу вчителів-предметників на реалізацію виховного потенціалу уроку.
- Запроваджувати норми здорового способу життя, формувати культуру здоров’я;
- Вироблення власного стилю навчального закладу;
- Готувати компетентного, конкурентоспроможного випускника.
Ми рекомендуємо Вам зареєструватися або увійти на сайт під своїм ім'ям.